dilluns, 2 de maig del 2011

Projecte #2: Mona de xocolata

Les figures de les mones de xocolata sempre m'han fascinat i aquest any, en plena "febre de la xocolata" (després d'haver visitat el Museu de la xocolata) vaig decidir que en faria una. De manera que em vaig passar els dies previs a setmana santa visitant aparadors de pastisseries per agafar idees i pensant en el disseny de la meva mona. En un principi, la mona havia de ser per la fillola de ma mare, per la qual cosa vam decidir fer-la sobre "el peix irisat", un conte infantil que es veu que li agrada molt; finalment, per causes completament alienes a la meva voluntat, la mona no va poder arribar a la seva última destinatària i ens en vam haver d'"ocupar" a casa (en resum, va acabar essent una de les principals causes del meu maldepanxa postpasqual).
Tot i que al final, per petites complicacions tècniques, no vam poder fer-la en 3D, puc assegurar que era boníssima! I bé, si hagués quedat perfecte no hi hauria possibilitat de superació en un futur, no? Així que queda pendent aconseguir una mona com déu mana... tot i que aquest projecte haurà d'esperar fins l'any que ve.

Perdoneu la poca qualitat artística de les fotografies!
 

MONA DE XOCOLATA 2011

Ingredients:

Per a fer la mona, vaig utilitzar una mescla de xocolata del 52% de cacau i del 70% per una banda, xocolata blanca per l'altra i finalment també cobertura de xocolata Neslé per fer la base. No puc indicar les quantitats perquè ho vaig fer a trossos, un dia una cosa i un altre dia una altra, desfent més xocolata a mesura que me'n quedava curta. Per a decorar-la vaig utilitzar sucrets de colors, que a més de donar-li color fan que sigui una mica cruixent, i una mena de xarop estrany de colors per a decorar pastissos que queda prou bé a la vista però s'empastifa si es toca (jo esperava que se solidifiqués, però no va ser així). 

Preparació:

El procediment no té cap secret. Vaig intentar fer làmines de xocolata més o menys regulars (i he de confessar que no me'n vaig sortir gaire bé) i les vaig deixar refredar una mica abans de tallar-les amb la forma dels patrons en paper que havia preparat. Bàsicament, paciència i a creuar els dits perquè no s'esquerdi o es trenqui la xocolata. A l'hora de fer el cos del peix vam anar tirant els sucres mentre la xocolata encara estava líquida, però tot i així no es van enganxar del tot (per la qual cosa vam optar a deixar-lo en posició horitzontal, perquè sinó se'ns n'anava tot en orris). El peixet blanc és massís de xocolata negra per dins (fet amb un motlle de glaçons de l'IKEA, que, tot i que he sentit a dir, no em pregunteu per què, que no es poden utilitzar els motlles de glaçons per a fer bombons, va funcionar bé) i pintat amb xocolata blanca, i tant l'ou verd com el pollet i la ploma són comprats.

Aquest va ser el meu primer experiment amb xocolata i vaig intentar dur a terme tot el que havia après per internet i mirant un parell de capitols del programa de cuina "De chocolate" del Canal Cocina. Vaig desfer la xocolata amb compte al microones i després la vaig intentar temperar sobre el marbre amb una espàtula. Me'n vaig sortir millor del que m'esperava (vaig aconseguir no embrutar-ho tot completament) però de ben segur que no ho vaig fer bé, perquè no va tenir el resultat esperat: la xocolata va acabar fent "aigües" en assecar-se (tot i que a la foto no es veu, perquè la vaig fer quan en cara no s'havia endurit del tot). De totes maneres, ho seguiré intentant, perquè crec que el principal problema va ser que, per por de passar-me, la vaig temperar massa poc.
Un altre entrebanc que em vaig trobar va ser que, a l'hora d'assecar-se, la xocolata es refredava primer per fora: s'hi formava una fina capa dura, mentre que l'interior de la làmina encara era líquid. Això va suposar un problema a l'hora d'enganxar-hi els sucres, que no volia posar massa aviat per por que, amb l'escalfor de la xocolata, es desfessin o perdessin color.

4 comentaris:

  1. Gràcies pel teu comentari! :)
    Doncs trobo que et va quedar una mona suuuper xula!! Per tal que no s'esquerdi la xocolata, quan has fet la planxa, has de deixar que comenci a agafar consistència i llavors amb un punxó o ganivet marques les formes. D'aquesta manera, quan solidifica, podràs treure'n les formes fàcilment sense que es trenqui o s'esquerdi. ;)
    I el com fer les planxes uniformes, t'he contestat al meu blog. ;)
    Fins aviat!

    ResponElimina
  2. ostres, Mercè, moltíssimes gràcies pel teu comentari!(m'ha fet una il·lusió...! és el primer! :)
    I gràcies també pels consells!(hauré de buscar alguna excusa per provar de fer una planxa de xocolata com déu mana, no em puc esperar a la mona de l'any que ve! ;)

    ResponElimina
  3. Hola!
    M'agrada molt veure gent com tu que no tingui cap experiència en el món d ela xocolata i faci mones de pasqua i pastissos... ho trobo molt bé.

    Jo sóc bombonera, si algun dia em vols preguntar alguna cosa si puc et contestaré.

    Et diré un truc per temperar la xocolata, quan la poses en el marbre i amb una espàtula la vas atemperant (removent) aleshores agafes l'espatula amb una mica de xocolata i te la poses a sota del teu llabi, sense menjar- te-la. i sie stà més freda de la temperatura del teu cos vol dir que ja està punt, la poses en un bol, remenes i directament l'aboques en un paper per fer la planxa i com diu la Mercé, quan s'està solidificant ja pots tallar i fer les plantilles.

    Potser pensaràs que és poc higiènic això que et dic, però pensa que treballo en una bomboneria de 4 generacions i sempre ho hem fet així.

    Fins un altre!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Ostres, moltes gràcies! Perdona per no haver contestat abans, he deixat el blog mig abandonat un munt de temps!
      Però ara que s'apropa la mona i que ja veig a venir que hauré de tornar a enfrontar-me a la xocolata, ja provaré aquest mètode! a vegades, realment, com menys tecnologia millor (i veient que amb termòmetre no me'n surto, potser així tinc més sort!)

      Gràcies pels ànims i els consells!
      Una abraçada i fins aviat!

      Elimina