dissabte, 7 de maig del 2011

Pastís de mousse de xocolata

S'acosta el meu aniversari i per celebrar-ho, avui han vingut a dinar els meus amics a casa. Volia fer un pastís (és absolutament necessari bufar espelmes perquè un aniversari sigui com cal!) però no volia que fos un pa de pessic massa pesat, perquè el dimarts ja els vaig fer brownie! De manera que em vaig decidir per un pastís de mousse de xocolata. 

La mousse sempre m'havia fet una mica de respecte: això que s'hagués d'aguantar tota sola em tenia preocupada, però al final ha resultat ser prou senzilla de fer! M'ha costat força decidir-me quina fer: a tots els llibres sobre xocolata n'hi havia una recepta i cada una era diferent! Al final he optat per seguir la de Pierre Hermé (Larrouse. Postres), que m'ha semblat el més professional i experimentat de tots els autors que tenia. Tot i alguns desajustos de quantitat (n'he hagut de fer més perquè no havia calculat prou bé) i algun problema tècnic a l'hora de col·locar-la sobre la base, no ha portat massa malsdecap. Ha quedat bastant bona i amb molt gust de xocolata (potser massa i tot, diria, però per culpa meva, que n'he posat una mica més del que deia la recepta original). 

Del que estic més orgullosa, però, és d'haver fet jo mateixa la pasta sablée sobre la qual anava la mousse, encara que era un pèl massa gruixuda i no anava massa bé per tallar amb la cullereta. L'he feta seguint una recepta del llibre Pasión por el chocolate, de Trish Deseine, i he quedat meravellada de com de fàcil és fer-la!

Amb les quantitats que posaré a continuació m'ha sortit un pastís d'uns 20cm de diàmetre i 3 dits d'alçada. De pasta n'ha sobrat ben bé un terç; de mousse, n'hi podria haver hagut més i no hagués passat res! N'hem fet 10 talls que no estaven del tot malament, però crec que tots ens n'haguéssim menjat més; per tant, podríem considerar que la recepta és per aproximadament unes 6-8 persones.

La millor notícia, però, és que m'han regalat un fantàstic llibre amb 170 receptes de xocolata noves de trinca... (em sento ben bé com un nen amb sabates noves) no donaré a l'abast! :)



PASTÍS DE MOUSSE DE XOCOLATA

Ingredients:

Per la mousse de xocolata
  • 360 grams de xocolata negra
  • dues cullerades de llet sencera
  • 20 cl de crema de llet
  • 30 grams de mantega
  • 6 ous
  • 20 grams de sucre glas
Per la pasta sablée
  • 250 grams de farina
  • 125 grams de mantega freda a daus (pel meu gust, es notava massa; amb menys ja n'hi hauria prou)
  • 2 cullerades soperes de sucre (potser una mica més no li aniria malament)
  • 4 cullerades soperes d'aigua freda
  • un pessic de sal (jo no n'hi he posat i l'he trobada un pèl fada!)

Preparació:

En primer lloc, farem la pasta, ja que s'ha de deixar reposar unes dues hores abans d'enfornar-la. Poseu tots els ingredients dins un bol gros i mescleu-los amb les mans, intentant desfer els daus de mantega. La massa tindrà una textura de pa ratllat. Un cop arribats a aquest punt, feu-hi un forat al centre i aboqueu-hi l'aigua. Mescleu-ho tot amb una cullera o amb les mans; en un primer moment semblarà que no s'avança, la farina absorbeix tota l'aigua i sembla que en falti més, però a mesura que es va remenant va quedant més lligada. Feu-ne una bola, cobriu-la amb plàstic transparent i deixeu-la reposar a la nevera durant 2 hores.

Un cop passades les 2 hores, traieu-la de la nevera i esteneu-la amb un corró enfarinat fins a donar-li la forma desitjada. En un primer moment la massa estarà una mica dura, però amb una mica de força s'acabarà estovant. Talleu un cercle de massa, tenint sempre en compte que es contrau una mica quan es cou. Poseu-la al forn (prèviament preescalfat a 180 ºC) durant uns 15-20 minuts. A mi la massa no se m'ha inflat, l'he punxada amb una forquilla per si de cas, però no ha fet falta posar-hi cap pes a sobre.
Finalment, treieu-la del forn i deixeu-la refredar.


Per fer la mousse, piqueu la xocolata i poseu-la en un bol. En una cassola escalfeu la llet i la crema de llet i aboqueu-ho sobre la xocolata un cop hagi arrencat el bull. Remeneu-ho amb un batedor durant un parell de minuts i afegiu-hi la matega tallada a daus, sense parar de batre-ho.

Per altra banda, separeu les clares dels rovells i munteu les primeres a punt de neu amb el sucre. Uns segons abans de parar de batre-les afegiu-hi també els rovells. Finalment, només cal incorporar aquesta mescla a la xocolata. Com cal fer en aquests casos (o això vaig sentir que deien al programa "De chocolate") afegiu primer una mica de les clares a la xocolata (1/5 aproximadament) i mescleu-ho; després, passeu aquesta barreja a la resta de les clares (no recordo per què s'havia de fer així, però el senyor Hermé també ho diu). Per remenar-ho cal fer un moviment de baix cap amunt. Per acabar, poseu-ho a refredar a la nevera.

Muntatge:

Aquesta part ha estat, potser, la que m'ha dut més problemes. Tenia por que la mousse m'estovés la pasta de base i, per tant, ho he fet i ho he deixat refredar per separat.  El problema ha arribat a l'hora d'ajuntar-ho tot: he hagut de girar la mousse i, per tant, ha quedat a dalt la part menys llisa i bonica. Potser, per evitar que s'estovi, es podria "pintar" la base amb una capa de xocolata. De fet, jo ho he fet igualment (encara que no es notava gaire, ja n'hi havia prou, de xocolata, amb la mousse). Si no, segur que hi ha alguna manera de poder-ho muntar sense necessitat de girar-ho del revés; amb paciència i una mica de tècnica tot és possible!


 Bon profit!

2 comentaris:

  1. La millor manera de celebrar un aniversari és bufant les espelmes al damunt d'un pastís. I si el pastís està fet per tu i és de mousse de xocolata... brutal! ;)
    I per molts anys!

    ResponElimina
  2. i tant! :) moltes gràcies! (precisament és avui :D)

    ResponElimina